Menu
Váš košík: 0,00 0

GLUTAMIN

Datum: 27.2.2014

L-Glutamin patří mezi 22 aminokyselin, které se podílení na vzniku bílkovin. Proč je L-Glutamin důležitý pro kulturistiku a silové sporty? A jak by se měl co nejefektivněji používat?

Aminokyseliny nejsou jenom pouhými pěšáky v armádě aminokyselin, která vytváří svalové bílkoviny. Sice v jednotě je síla, ale i jednotlivé aminokyseliny se dokáží prosadit sami o sobě, aniž by byly pouze součástí bílkovin. Těchto příkladů, kdy jednotlivé aminokyseliny hrají dvojí úlohu v lidském organismu a vydobyly si výsadní postavení mezi ostatními, je celá řada: větvené aminokyseliny leucin, izoleucina a valin, poté arginin, tryptofan, taurin, tyrosin a také glutamin.

Aminokyselina L-Glutamin
Tato z pohledu tvorby svalové hmoty zdánlivě nevýznamná aminokyselina (vždyť ve svalových bílkovinách je jí pouze několik procent) je mezi aminokyselinami, které tvoří svalovou hmotu opravdu pouze jedním z pěšáků. Vždyť nepatří ani mezi osm nezbytných esenciálních aminokyselin. Nicméně svoji zdánlivou méněcennost si ale vynahrazuje v samostatné roli. A že v této úloze nehraje rozhodně druhé housle, je zcela evidentní.

Úloha L-Glutaminu
To, že se jedná o důležitou aminokyselinu, se ukazuje i tehdy, když si uvědomíme, že se svým šedesátiprocentním zastoupením je L-Glutamin nejrozšířenější volná aminokyselina v lidském organismu (především v kosterním svalstvu). A to jistě není samo sebou.

L-Glutamin se v těle účastní celé řady velmi významných fyziologických dějů. A to dokonce do takové míry, že se za určitých okolností (stresu, nemoci, ale i pravidelném a náročném sportovním tréninku) stává podmíněně esenciální aminokyselinou. A proto musíme L-Glutamin dodávat ve formě doplňků výživy. Je to proto, že samotný přísun L-Glutaminu z potravy, či vlastní tvorba, v těchto výše zmíněných případech (stres, náročné tréninky, oslabení organismu nemocí apod.) rozhodně nestačí pokrývat potřeby organismu!

Kde L-Glutamin najdeme?
V přirozené stravě je nejvíce tato aminokyselina zastoupená v rostlinných zdrojích, a to především v pšeničné bílkovině gliadinu (31%). Naopak v živočišných produktech, kde L-Glutamin také najdeme, je jeho podíl na aminokyselinovém spektru nevýznamný (to ovšem neplatí o kaseinu, který obsahuje 24% L-Glutaminu).

A jak L-Glutamin v těle funguje?
V organismu vzniká L-Glutamin navázáním čpavku na kyselinu glutamovou, a toto je jedna z důležitých reakcí, kterou se organismus zbavuje tohoto buněčného jedu, který narušuje mozkové funkce. Tímto může L-Glutamin zlepšovat jak krátkodobou, tak také dlouhodobou paměť a schopnost koncentrace.

L-Glutamin se zapojuje do tolika fyziologických procesů, že je velmi těžké říci, který z nich je důležitější. Ale jeden z nejzásadnějších efektů je jeho vliv na imunitu organismu. L-Glutamin totiž slouží jako přímá výživa bílých krvinek, které jsou základní součástí různých obranných mechanismů a imunitního systému.

Bez L-Glutaminu se neobejde ani tvorba jednoho z nejdůležitějších antioxidantů, a to glutationu, který se tvoří v játrech. L-Glutamin je rovněž hlavní „potravou“ pro buňky střevní sliznice – enterocyty. Ty se obnovují každé tři dny a k tomu potřebují glutamin. Studie prokazují, že na tyto procesy se využije až kolem 40% celkově spotřebovaného L-Glutaminu.

A co L-Glutamin a sport?
Už jsme poukázali na skutečnost, že když jsme vystaveni jakýmkoli zátěžovým situacím – psychickému stresu, nemoci, oslabení organismu po operacích a pravidelnému intenzivnímu tréninku – tak tělo spotřebovává enormní množství L-Glutaminu, často mnohem více, než má k dispozici.

Hladina L-Glutaminu tedy prudce klesá a je prokázáno snížení vnitrobuněčného L-Glutaminu po výkonu na méně než polovinu původního množství. Tělo reaguje na zvýšenou potřebu L-Glutaminu během zátěžových situacích jeho zvýšenou tvorbou. Jakýkoliv stres totiž provokuje vylučování (pro sportovce a zvláště kulturisty) obávaného katabolického hormonu kortizolu. Stresové hormony podporují tvorbu enzymu glutamin-syntetázy, což zvyšuje tvorbu L-Glutaminu ve svalech.

Háček je v tom, že tento proces tvorby L-Glutaminu se děje na úkor jiných aminokyselin, které jsou jinak potřebné k tvorbě svalové hmoty. Syntéza L-Glutaminu ve svalech vede tedy vždy ke ztrátám svalových aminokyselin, k negativní dusíkové bilanci a tím k odbourávání svalové hmoty. Zvláště stresem vyvolaná zvýšená potřeba L-Glutaminu v jiných tkáních, vede k jeho vyprazdňování ze svalů, a protože hladina L-Glutaminu úzce souvisí s proteosyntézou, tak ta zákonitě klesá.

Výsledkem společného působení těchto negativních faktorů – tedy snížení proteosyntézy a zvýšeného odbourávání svalových bílkovin - je ztráta svalové hmoty „díky“ stresem podmíněného přetrénování.

Jak těmto negativním procesům zabránit?
Těmto neblahým procesům je v našich silách zabránit tím, že budeme věnovat pozornost suplementaci L-Glutaminem! Projevuje se přímá úměra velikosti proteosyntézy se zvyšující se koncentrací L-Glutaminu ve svalech, a to je jistě další závažný důvod. Svaly budující účinky L-Glutaminu souvisejí rovněž s další jeho vlastností – a to s hydratací svalové buňky vedoucí ke zvětšení jejího objemu a novější studie dokonce tvrdí, že stav hydratace buňky je pro proteosyntézu naprosto směrodatný. Vyšší zavodnění buňky působí jako anabolický signál podporující syntézu svalové bílkoviny a nejenom to: zvyšuje syntézu jaterního glykogenu – a jeho hlavním úkolem je udržovat stabilní hladinu krevního cukru. Omezením příjmu sacharidů například v rámci redukční diety se snižuje vlastní tvorba L-Glutaminu až o 25% a suplementace L-Glutaminem se tedy jeví v těchto případech zvláště užitečná.

Shrňme si tedy základní body, jak může být L-Glutamin pro sportovce prospěšný:

  • posiluje imunitní systém a zvyšuje hladinu antioxidantu glutationu,
  • podporuje správnou funkci trávicího traktu,
  • zamezuje katabolickým procesům a posiluje proteosyntézu,
  • zabraňuje přetrénování,
  • urychluje regeneraci po tréninku,
  • zvyšuje hladinu růstového hormonu a testosteronu.
Při jakých sportech se L-Glutamin nejvíce osvědčuje?
Pokud bychom měli „vypíchnout“ sporty, pro které je suplementace L-Glutaminem nejprospěšnější, tak bychom mohli jmenovat v podstatě všechny, od těch krátkodobých, vysoce intenzivních (kulturistika, vzpírání, sprinty, silově-rychlostní aktivity) až po extrémně vytrvalostní (maratón, triatlon, silniční cyklistika apod.).

Průběh kolísání hladiny L-Glutaminu v krvi, nezávisle na typu pohybové aktivity, je prakticky obdobný: během výkonu se jeho hladina zvyšuje a následuje zřetelné snížení během regenerační fáze (potřeba jeho doplnění). Doba potřebná k vyrovnání hladiny L-Glutaminu po tréninku závisí na délce a intenzitě výkonu, ale vždy trvá několik hodin. Sportovci trpící přetrénováním vykazují trvale nízkou hladinu L-Glutaminu, což se může projevit i negativními účinky na trávicí a imunitní systém. A naopak měření hladiny L-Glutaminu může být dobrým indikátorem stavu zdraví organismu a varovným signálem přetrénování.

Jak L-Glutamin dávkovat?
Pokud se rozhodnete pro suplementaci L-Glutaminem, tak rozhodně jedna dávka denně nestačí. Je třeba přijímat L-Glutamin před tréninkem, po tréninku (velmi vhodná kombinace s kreatinem monohydrátem a sacharido-proteinovými koncentráty) před spaním a jednu dávku můžete ještě přidat ráno se snídaní.
Pro sportovce a kulturisty, jejichž organismus je vystaven neustálému stresu vlivem pravidelného, intenzivního tréninku, ale i pro mnoho lidí, kteří musí odolávat každodenním zátěžovým situacím běžného života, je příjem L-Glutaminu naprostou nutností!

NUTREND TIP
Vyzkoušejte náš GLUTAMINE, 100 % čistý L-Glutamin v práškové formě.

Diskuse

NUTREND D. S., a.s. www.nutrend.cz, Chválkovice 604, 779 00 Olomouc, Pro navigaci GPS použít adresu: Železniční 604, Olomouc, GPS Loc:49°36'29.3"N 17°17'46.99"E, tel: +420 583 842 591, fax: +420 583 842 590, email: nutrend@nutrend.cz

NUTREND D. S. je výrobce doplňků stravy a potravinových doplňků pro zvláštní výživu.

Copyright © 2006-2013 NUTREND D. S., a.s. All Rights Reserved. www.nutrend.cz