Menu
Váš košík: 0,00 0

Optimální výkon závisí i na správné volbě doplňování energie

Datum: 26.2.2014

Pravidelný přísun energie stravou je nezbytný pro veškerou činnost našeho organismu. O sportovních aktivitách nemluvě!

Bez přísunu kvalitní energie nejsme schopni podávat maximální výkon. Energie je prostě důležitá nejen pro veškerou pohybovou aktivitu, ale i pro činnost všech orgánů našeho těla!

Organismus získává energii štěpením sacharidů (cukrů), tuků a v krizových situacích i bílkovin. Nejvíce nevyčerpatelných zásob energie máme v tucích (především v těch uložených v podkoží). Nejdůležitější forma zásob energie pro svalový výkon je v sacharidech, v podobě svalového glykogenu. Toto množství zásob je bohužel poměrně nízké a u dobře trénovaných sportovců stačí maximálně na 60 - 90 minut intenzivní práce v anaerobním režimu! Jak jsme naznačili výše, nepřeberné množství zásob je ukryto v tucích. Jenže tato energie je vztažena pouze na činnost v nízkých intenzitách. Čím bude intenzita vyšší, tím podíl zisku energie z tuků výrazně klesá. V intenzitách okolo aerobního prahu u průměrně trénovaného jedince to bude okolo 30 - 45 % (u profesionálního cyklisty až 60 %). Pamatujme si jednu zásadní informaci: zisk energie z cukrů (sacharidů) je v aerobním režimu až dvacetkrát vyšší oproti režimu anaerobnímu. A v samotném závodě získáváme až 95 % energie v aerobním režimu (za přístupu kyslíku!). Z předešlého vyplývá jedna zásadní myšlenka: čím vyšší trénovanost sportovce, tím vyšší podíl zisku energie z tuků a především z cukrů za přístupu kyslíku. Proč to tak je? Odpověď je nasnadě. Trénovaný jedinec má mnohem větší zásoby svalového glykogenu a především získává podstatně více energie z tuků a z cukrů v aerobním režimu.

Strava den před závodem
Zvyšte příjem složených sacharidů (cukrů), abyste doplnili zásoby jaterního a především svalového glykogenu (zásobárna cukrů). Omezte přísun stravy bohaté na vlákninu (luštěniny, celozrnné těstoviny, atd.) a upřednostněte lehkou stravu bohatou na energii. Zvyšte příjem tekutin.

Energie v den závodu
Z výše uvedeného jasně vidíme, jak je důležité nepodceňovat přísun energie nejen při sportovní zátěži, ale i před ní. Víkendový těžký trénink či závod začíná již kvalitní snídaní, kdy se snažíme dodat našemu organismu dostatečné množství energie dvě až dvě a půl hodiny před počátkem zátěže. Vhodnou formou snídaně jsou polysacharidy (složité cukry), které získáme z obilovin (vločky), z těstovin či rýže. Ideální snídaní je např. speciální kaše B4 activity od společnosti NUTREND.

Závod
Smysluplnou a efektivně využitelnou dávkou energie je 30 - 60 g sacharidů za hodinu zátěže.
Maximální jednorázová dávka sacharidů by neměla překročit 30 g, abychom se vyhnuli možným zažívacím problémům. Bude-li závod delší než 90 min., je důležité již po první půlhodině dodat první část energie v podobě např. poloviny energetického gelu či energetické tyčinky. V tomto dávkování je nutné pokračovat v pravidelných hodinových intervalech, kdy již vypijeme celý obsah gelu či sníme celou tyčinku. NAUČTE SE JÍST v průběhu závodů! Zabráníte tím celkovému vyčerpání a hypoglykemickým stavům, tzv.“hlaďákům“ a hlavně zkvalitníte váš výkon při závodě či těžkém tréninku. Při výběru energetických preparátů dejte pozor na druh cukrů. V průběhu závodu či náročného tréninku používejte především gely a tyčinky s postupným uvolňováním energie, které obsahují složené sacharidy (polysacharidy). Sem patří např. chuťově výborný gel ENDUROSNACK či různé druhy energetických tyčinek např. POWER BIKE BAR. V případě náhlé krize hladu či výrazného poklesu výkonnosti v průběhu závodu či tréninku použijte tzv. „rychlé cukry“, např. gel CARBOSNACK, tbl. CARBONEX . Tyto rychlé cukry použijte především v druhé části závodu, kdy může přijít krize nebo potřeba větší nálože energie - např. v rozhodujících chvílích před těžkým kopcem či úsekem.
Další energii samozřejmě budeme získávat i pitným režimem (ISODRINX ).

A pozor! Doplňování energie nekončí projetím cílové pásky, ale pokračuje i po výkonu. Ale o tom zase příště.

MUDr. Karel Martínek

Seznam produktů

CARBONEX
Výprodej
Doprava zdarma
Více variant

CARBONEX

od 105,00

91,00 bez DPH

Skladem

Diskuse

NUTREND D. S., a.s. www.nutrend.cz, Chválkovice 604, 779 00 Olomouc, Pro navigaci GPS použít adresu: Železniční 604, Olomouc, GPS Loc:49°36'29.3"N 17°17'46.99"E,
tel: +420 583 842 510, Zákaznická linka: +420 800 750 750, email: nutrend@nutrend.cz

NUTREND D. S. je výrobce doplňků stravy a potravinových doplňků pro zvláštní výživu.

Copyright © 2006-2016 NUTREND D. S., a.s. All Rights Reserved. www.nutrend.cz