Menu
Váš košík: 0,00 0

Redukce hmotnosti a její akcelerace

Datum: 2.2.2015

Redukce hmotnosti je pojem již dobře známý a můžeme na toto téma narazit na každém kroku. Existuje spousta vzorů, vodítek a doporučení, jak by se měl člověk při redukci hmotnosti stravovat a co všechno by měl jíst či nejíst pro dosažení úspěchu. Zde není prostor pro kritiku, ale musím zmínit, že některé postupy, jimiž se zájemci o redukci své hmotnosti řídí, jsou přímo nebezpečné.

Často tak se svými klienty musím řešit jejich fyzické či psychické stavy, které si přivodili následkem absolutně nevhodného stravování. To bylo skryto za mediálně příjemnějším názvem: účinná dieta. Vraťme se tedy k problému samotné podstaty redukce hmotnosti a tím jsou faktory ovlivňující schopnost organismu uchovávat nebo odstraňovat přebytečnou tukovou tkáň.


1. faktor - nevhodně stanovený energetický příjem:
Prvním z faktorů je nadměrný energetický příjem. Toho lze v dnešní modernizované době dosáhnout poměrně lehce. Díky modernizaci technologií a zvyšování životního komfortu je důležité si uvědomit, že naše pohodlí je současně i nepřítelem naší vysněné postavy. Díky různým dálkovým ovladačům, strojům ulehčujícím práci nebo umožňujícím rychlejší a pohodlnější pohyb dochází k minimalizaci energetického výdeje. Ten pocit, že toho nemusíme tolik udělat, nebo že se u práce tolik nenadřeme je velmi příjemný. Takovéto pohodlí však úzce souvisí i s nižším energetickým příjmem. Kdo by si přece měl odepřít tu dobrotu, která je vystavená za výlohou krámu nebo krásně vyfocená v reklamním letáku? ANO, JSTE TO PRÁVĚ VY!!!
Energetický příjem je faktor velmi důležitý a rozhodující o tom, zda naše snaha o redukci hmotnosti bude úspěšná či nikoliv.
Na tomto místě musím zmínit hrozbu extrémně nízkého příjmu živin, nebo absolutně nevhodného poměru živin pro vaše tělo. Tento opačný extrém je také vaším nepřítelem. Někteří lidé pod vidinou možného zhubnutí nějakého toho kila podstupují procedury, které zanášejí jejich těla toxickými látkami nedokonalého zpracování potravy (jedná se právě o zmíněný nevhodný poměr živin), nebo trápí a stresují svůj organismus nedostatečným příjmem živin a tělo na to reaguje zvýšenou únavou, apatií a při takovéto dietě nespolupracuje.


2. faktor - skrytý nepřítel, vysoký glykemický index:
Druhým důležitým faktorem je skrytá hrozba „samovýroby“ podkožního tuku vaším tělem z potravin, které vlastně tuk ani neobsahují. Na mysli mám právě cukry! Nejedná se jen o sladkosti, jaké známe z cukráren a obchodů.

Jedná se o všechny potraviny, jejichž cukr naše tělo rychle vstřebá do krevního oběhu. V dnešní době již není problém na internetu dohledat tabulky s obsahem glykemického indexu v potravinách a lze se jimi i řídit. Co nám tyto tabulky znázorňují? Laickými slovy to, jak problémové by mohlo být větší množství takové potraviny nevhodně zakomponované do vaší stravy. Všeobecně platí, že čím vyšší má potravina glykemický index, tím je pro tělo větším stresovým faktorem. Cukru se z takové potraviny do těla uvolní najednou příliš velké množství a tělo se tuto vysokou hladinu snaží potlačit. Pokud jsme vyčerpaní fyzickou aktivitou, dokáže tělo využít tuto energii na doplnění zásob glykogenu, který jsme ztratili právě vlivem zmíněné náročné aktivity. Co když jsme ale žádnou náročnou aktivitu neprodělali a větší množství potraviny s vysokým glykemickým indexem jsme právě snědli? (a toto je velmi pravidelný jev) Tělo si nadměrný cukr v krevním řečišti rozloží za pomoci hormonů na tolik nechtěný tuk!

3. faktor - hormonální vlivy a věk:
Někdo zdědil po rodičích postavičku jako lusk a může „ochutnat“ jakoukoliv potravinu, dopřát si něco dobrého a tak trochu „zhřešit“. Ale co my ostatní? Hormonální vlivy jsou hůře ovlivnitelné a pro člověka s genetickou nepřízní je redukce hmotnosti obtížnější. Záměrně však volím pouze slovo obtížnější, protože slogan jedné známé automobilky „Nic není nemožné“ je tady na místě. Po důkladné zpovědi mých klientů vždy zjistím, že s tou genetikou to zase není tak hrozné a lidé s nadváhou si často i nevědomky dopřejí jistý kousek nadstandardu, který jim nedovolí se příliš posunout dál. Myšlení takového člověka se musí změnit a platí jediné důležité pravidlo. Mám chuť na něco sladkého? Potom si něco dobrého dopřeji, ale nebude to zrovna sladkost. Bude to například ovoce (ve své přirozené podobě s obsahem vlákniny a vody), které si dopřeji i několikrát denně. Mám teď chuť na něco jiného? Připravím si pokrm ze zeleniny (i zde nabádám pro její přirozenou podobu – chipsy nejsou brambory) a dochutím si jej dle svého mlsného jazýčku. Opět lze i několikrát denně. Pokud se vám podaří během dne přijímat například tři potraviny s vyšším obsahem ovoce a stejný počet potravin s vyšším obsahem zeleniny, tak své prokletí s nepříznivým genetickým potenciálem zlomíte.
Nezapomínejme na faktor zpomalování metabolismu vlivem věku. Čím je člověk starší, tím menší množství potraviny může přijímat. Tělo již nepotřebuje takové množství energie jako v době adolescence (kdy energie byla využita například k růstu) a s výjimkou fyzicky namáhaných jedinců si s větším množstvím energie přijatém z potravy nedokáže poradit. S přibývajícím věkem zbývají tedy pouze dva způsoby, jak si ohlídat štíhlou linii. Postupně snižovat množství přijímané potravy a nebo ten zdravější způsob – přidávat sportovní aktivitu a tím zapracovat na zrychlení tělesného metabolismu.


4. faktor - sportovní aktivita je alfou i omegou zdraví i spokojenosti:
O kladném vlivu sportovní aktivity na organismus snad nemusím nikoho přesvědčovat. Díky sportovní aktivitě probíhá v těle lepší látková výměna, při vhodné volbě fyzické aktivity a její náročnosti dochází k vnitřnímu uspokojení vlivem vyplavení hormonů, ale hlavně dochází k urychlení metabolismu a tolik žádané redukci tukové tkáně. Při redukci tukové tkáně vlivem fyzické aktivity musí jít stranou soutěživost, ale současně i pohodlnost. Najděte v sobě radost z vykonaného pohybu a také trochu hravosti, která vám pomůže překonat ten stereotypní pohled společnosti na dlouhé hodiny strávené ve fitku nebo na jiném sportovišti.
S redukcí hmotnosti za pomocí sportovní aktivity vám pomohou suplementy připravené odborníky společnosti Nutrend, kteří se již dlouhodobě věnují pomoci sportovcům vrcholovým i kondičním. Jejich dlouholeté zkušenosti z oboru sportovní aktivity a jejího vlivu na organismus pomohly vyvinout prvotřídní „spalovače“ tuků, stimulanty výkonu a urychlení metabolismu.
Pro zlepšení srdeční a mozkové činnosti, společně s redukci tukové tkáně, jsou vhodné přípravky s obsahem L-carnitinu a L-argininu. Pro zrychlení metabolismu bych naopak doporučil přípravek Tyrosine a Taurine. Široká škála produktů od společnosti Nutrend umožní kvalitní výběr a možné kombinace, cílené individuálně na každého jednotlivce.

Michal Tůček
Výživový specialista NUTREND

Seznam produktů

Diskuse

NUTREND D. S., a.s. www.nutrend.cz, Chválkovice 604, 779 00 Olomouc, Pro navigaci GPS použít adresu: Železniční 604, Olomouc, GPS Loc:49°36'29.3"N 17°17'46.99"E,
tel: +420 583 842 510, Zákaznická linka: +420 800 750 750, email: nutrend@nutrend.cz

NUTREND D. S. je výrobce doplňků stravy a potravinových doplňků pro zvláštní výživu.

Copyright © 2006-2016 NUTREND D. S., a.s. All Rights Reserved. www.nutrend.cz