Jak běžet efektivněji závod – PacePro a ClimbPro | NUTREND.cz - Oficiální e-shop

800 750 750(8-16 hod.)

Váš košík: 0 0
Menu

Jak běžet efektivněji závod – PacePro a ClimbPro

Jak běžet efektivněji závod – PacePro a ClimbPro

Datum: 25.11.2019

Trénink a správná výživa jsou základem úspěchu, jenže občas se každému stane, že skvělou formu nedokáže přetavit v úspěch v závodě, ať už umístěním nebo výsledným časem. Mnohdy za to může špatné rozhodnutí v závodě, nevhodně zvolené tempo, nebo špatně odhadnutý kopec.

Sportovní hodinky už dlouho neslouží jen k záznamu trasy, sledování času a vzdálenosti. Přibývá stále více funkcí, které nám usnadňují zvládnout správně závody a tréninky. Již několik let používám na trailových závodech živý náhled na profil trati a na silničních virtuálního soupeře s přednastaveným tempem. Jenže pro delší závody je náhled profilu dost nepřehledný a virtuální běžec s pevně nastaveným tempem při měnícím se profilu příliš nepomáhá. Naštěstí přišel Garmin v letošním roce u svých novinek se dvěma funkcemi posouvající plánování závodu na novou úroveň.

ClimbPro – není kopec jako kopec

Oblíbená funkce náhledu výškového profilu má své limity. Tím hlavním je rozlišovací schopnost. Už při závodě delším než půlmaraton, začíná být profil značně nečitelný. Sice na něm vidím „pilu“ kopců, ale příliš nepoznám, jak je kopec dlouhý, jaký má sklon a kde se na něm zrovna nacházím. A co teprve při 100 kilometrech nebo 100 mílích! Pokud ale použiji funkci ClimbPro, rozdělí mi hodinky trasu na jednotlivá stoupání, já pak můžu snadno procházet kopce, podívat se na profil každého zvlášť a vím, jaký má průměrný sklon. Při běhu mi na každém úseku hodinky ukáží, v které části kopce zrovna jsem a jestli mě čeká přiostření, nebo budeme zvolňovat. Můžu tak mnohem lépe pracovat s rozložením síly, nebo si můžu lépe naplánovat kdy si vezmu Carbosnack tak, aby nastoupil v tu pravou chvíli.

PacePro – hlavně nepřepálit

Druhou funkcí, která pomůže správně rozložit tempo, je PacePro. Jde vlastně o obrovské vylepšení virtuálního soupeře. Na rozdíl od klasického řešení pracují hodinky s profilem plánované trasy. Po nahrání trasy do aplikace rozdělí trasu na úseky po jednom kilometru. Já ale toto základní nastavení nepoužívám. Přepnu si na rozdělení podle změny nadmořské výšky. Trasa se tak rozdělí na jednotlivé úseky podle stoupání, klesání a rovinek. K těmto úsekům přidělí průměrné tempo. Můžu si nastavit výsledný čas, na který mířím, nebo celkové průměrné tempo. Potom nastavím, zda jsem schopný dosáhnout negativní split, tedy mít druhou část závodu rychlejší než první, nebo naopak split pozitivní, tedy, že to napálím a potom očekávám zpomalení, případně jak moc velký poměr chci. Poslední nastavení je intenzita stoupání. Já běhám hodně rychle z kopce, tedy nastavuji nižší intenzitu do kopce, aby se mi správně přepočítalo tempo.

Když pak v závodě před startem zapnu funkci PacePro, mám při běhu stále informaci o plánované rychlosti úseku zbývajícím úseku a jak si vedu proti celkovému plánu. I kdybych neměl na hodinkách žádný jiný údaj, můžu se soustředit pouze na běh. Co mě čeká v následujícím úseku poznám podle plánovaného tempa a vím, že když se ho budu držet tak určitě nepřepálím a vždycky je tady možnost, pokud se cítím dobře v poslední fázi závodu přidat.

Správné využití obou funkcí chce trochu cviku, znát se a vědět co snesu. Přesto můžou pomoct proměnit dobrou formu ve skvělý výsledek.
 
Text: Michal, Running2.cz