Menu
Váš košík: 0,00 0

Manažerem svého zdraví a své kondice. Odpočinek, regenerace, tréninkový výpadek

Datum: 5.6.2014

Únava. Pokud se naučíte stejně citlivě reagovat na signály svého těla, jako reagujete na to, co se děje kolem vás, budete mít vyhráno. Pokud ne, tělo má pro tuto příležitost přichystán stav, který v žádném případě nemůžete nepostřehnout. Únavu!

7. KROK - UMĚNÍ ODPOČÍVAT Únava nás chrání před vyčerpáním. Neplatí to jen pro případy, kdy budete provádět některou z pohybových aktivit, ale obecně v životě vůbec. Je lepší včas přibrzdit a jít chvíli krokem, rozvážit si pečlivě další postup, než zbytečně hazardovat a myslet si: „Mne nic neporazí.“ Ve chvíli, kdy vám vlastní organismus vypoví službu proto, že jste dříve nereagovali na signály SOS, které vám posílal, už je většinou pozdě.
Je třeba si uvědomit, že únava slouží tělu k tomu, aby si zabezpečilo dostatek energie pro činnost srdce, mozku, svalů, všech vnitřních orgánů (bazální metabolismus). Tedy všech orgánů, které potřebujete pro svůj život i práci.
 
Také je třeba si to uvědomit zejména ve chvíli, kdy budete v důsledku únavy sahat po lécích, abyste únavu potlačili či zahnali. To je totiž nejrychlejší způsob, jak si zadělat na opravdu pořádný problém.
 
Důvody vzniku a projevení se únavy
  • vyčerpání energetických rezerv (např. nedostatek vody nebo glykogenu)
  • nahromadění odpadních látek
  • metabolické změny v tkáních (např. vyčerpání zásob vápníku ve svalech)
  • změny v nervovém systému (způsobené např. přehřátím)
Únavu je téměř vždy možné odstranit dostatečně dlouhým odpočinkem, protože organismus má velkou schopnost regenerace. Trvání regenerace je však možné zkrátit využitím dalších přirozených mechanismů:
  • dostatek kvalitního spánku – místo, lůžko, poloha při spánku, odhlučnění 
  • odpovídající výživa – frekvence a složení 
  • dostatek vhodných tekutin - doplnění iontů
  • aktivní pohyb - jiný typ pohybu, např. protahování
 
Jak se chovat ve vztahu ke sportování při nachlazení
 
PAMATUJTE SI, ŽE POKUD KVŮLI NEMOCI ČI NACHLAZENÍ VYNECHÁTE TRÉNINK, NEZNAMENÁ TO KONEC SVĚTA!
Ti z vás, kterým už pohyb přirostl k srdci, se nejednou ocitli v situaci, kdy se po zdravotní stránce necítili dobře. Pobolívala je hlava, měli ucpaný nos nebo je škrábalo v krku. Současně však měli pocit, že by několik kilometrů zvládli. Jak se v takové situaci zachovat?
 
Máte „podlehnout“ a dát si pauzu, nebo si můžete jít bez jakýchkoliv starostí o své zdraví zasportovat?
 
Zatímco při onemocnění se zřetelnými příznaky, kdy se cítíte velmi zle a ani vás nenapadne uvažovat o tréninku, je situace jednoznačná, při lehčím průběhu infekce respiračního systému není rozhodování až tak jednoduché. Výkonný sportovec se obává nesplnění tréninkového plánu a stagnace výkonnosti, pohybově aktivní jedinec nechce zase přijít o příjemný zážitek z vyjížďky na kole, plavání, proběhnutí či z jiné oblíbené tělesné aktivity.
 
Zkušenosti ukazují, že v případě lehkých forem prochladnutí může mít pohybová aktivita příznivé účinky. Uvolní ucpaný nos, zmenší nepříjemný pocit z „těžké hlavy“, podpoří odkašlávání a pročistí dýchací cesty, aniž aby se zhoršil průběh prochladnutí, případně prodloužila délka jeho trvání.
 
Z praktického hlediska je často třeba rozlišit, zda se jedná o lehkou formu, kdy sportování může působit příznivě, nebo o onemocnění, při němž je tělesné zatížení nevhodné, či dokonce nebezpečné.
 
Pokud budete mít pocit, že by vám pohyb mohl pomoci, případně se nedokážete vyrovnat s myšlenkou, že vynecháte trénink, všimněte si nejprve bližších příznaků. Pokud jsou lokalizovány „nad krkem“, (ucpaný nos, kýchání, pocit těžké hlavy, škrábání v krku), průměrná tělesná námaha by neměla vést ke zhoršení. Ale i zde je třeba zachovat nejvyšší opatrnost. Zatížení by mělo být zpočátku mírné (přibližně poloviční intenzity). Pokud po 10 minutách cítíte zlepšení, můžete úsilí mírně zvýšit a trénink dokončit. V opačném případě je třeba zachovat zdravý rozum a trénink přerušit.
 
Trénink je v každém případě třeba odložit, pokud jsou příznaky onemocnění lokalizovány i „pod krkem“. K takovým projevům patří zejména svalové bolesti (pocit rozlámanosti), zimnice, dráždivý kašel, zvýšená teplota, zvracení, nebo průjem. Tělesná námaha v těchto případech přinejmenším zvýrazní symptomy a zvýší dehydrataci. Mnohem závažnější však je zbytečné zvýšení rizika postižení srdečního svalu, tzv. myokarditidy, která může mít závažné, v extrémním případě až fatální následky.
 
V takové chvíli je třeba si položit dvě otázky:
  • Má takové „sportovní násilí“ skutečně smysl a je třeba organismus, který už beztak bojuje s infekcí, vystavovat ještě nadměrné tělesné zátěži? 
  • Může být trénink v tomto stavu natolik kvalitní, aby vedl k pozitivním adaptačním změnám, především pokud jsou v důsledku oslabení organismu snížené samotné výchozí podmínky pro regenerační procesy?
 
Pokud několik dní vynecháte trénink, určitě to nebude znamenat konec světa. Naopak v tomto případě je mnohem vhodnější poskytnout organismu dostatečný čas na regeneraci, než ho „dorazit“ náročným zatížením ve stavu oslabení a dostat ho do stavu, z něhož se bude dostávat další cenné dny či týdny.
 
Po těžší respirační infekci s horečnatým průběhem je možné vrátit se k tréninku až po úplném odeznění příznaků. Existují i konzervativnější názory, podle nichž by se měla doba rekonvalescence prodloužit o každý den onemocnění, v němž horečka přesáhla 38 stupňů. Při rozhodování, zda s akutní respirační infekcí sportovat nebo ne, je potřeba brát v úvahu i další faktor, a sice riziko šíření infekce. Především pokud trénujete ve větších kolektivech, je rozumnější zůstat po dobu infekce v izolaci.

Miloš Škorpil Miloš Škorpil
Běhání se věnuji více jak čtyřicet let. Protože jsem chtěl vždy dál a výš, už coby žáčkovi mi nestačily trenérovy dávky a hledal jsem informace o tréninku, výživě a regeneraci, kde se dalo. Prostě vždy jsem chtěl vědět a znát, co může člověku pomoci být rychlejší, vytrvalejší, zdravější, ale zase ne za každou cenu. Mé hranice jsou jasné – vždy mi šlo a jde o vyváženost těla, mysli a ducha. To se snažím také ordinovat svým svěřencům, kteří se ve většině případů velmi záhy stávají mými přáteli.

Seznam produktů

REGENER
Top produkt
Výprodej
Doprava zdarma
Více variant

REGENER

od 330,00

287,00 bez DPH

Skladem

Diskuse

NUTREND D. S., a.s. www.nutrend.cz, Chválkovice 604, 779 00 Olomouc, Pro navigaci GPS použít adresu: Železniční 604, Olomouc, GPS Loc:49°36'29.3"N 17°17'46.99"E,
tel: +420 583 842 510, Zákaznická linka: +420 800 750 750, email: nutrend@nutrend.cz

NUTREND D. S. je výrobce doplňků stravy a potravinových doplňků pro zvláštní výživu.

Copyright © 2006-2016 NUTREND D. S., a.s. All Rights Reserved. www.nutrend.cz