Menu
Váš košík: 0,00 0

Manažerem svého zdraví a své výkonnosti (kondice)

Datum: 7.5.2014

V článku Deset týdnů, které vás dostanou do kondice a zlepší zdraví tak, že se začnete ze života těšit, jsem vás zasvětil do tajů skutečností, jak za deset týdnů bezbolestně zlepšit své zdraví a kondici natolik, abyste se cítili dobře.

Pravda, měl jsem spíše začít tím, o čem vám budu povídat dnes, ale známe se, že? Člověk se potřebuje na začátku dovědět něco konkrétnějšího, aby byl ochoten se zabývat tím, co by onomu konkrétnu mělo předcházet. Takže dnes se již ponoříme hlouběji do tajů cesty vedoucí ke zdraví a kondici.

1. krok – Proč být zdravý a v kondici?
Tak třeba proto, abychom se dobře cítili, získali větší sebevědomí, získali si autoritu okolí…

Aby tomu tak skutečně bylo, je třeba, abychom se při svých činnostech, i těch sportovních, resp. u nich obzvlášť, vyhnuli stresu. Abychom mohli splnit tuto podmínku, měli bychom si na všechno, co děláme, najít ten správný čas. Jistě si nyní právě říkáte:„To je přesně to, čeho se mi celý život nedostává.“ Pokusíme se tedy společně potřebný čas najít.

Jak najít čas na sportování nebo kde ho ušetřit?

První mezikrok - najít „ubíječe“ času
Zkuste si jeden týden v půlhodinových intervalech zaznamenat, jakým činnostem se během dne věnujete. Budete překvapeni, kolik času věnujete činnostem, o nichž byste to vůbec neřekli, např. facebooku, telefonování, televizi, čtení novin apod.

Druhý mezikrok - určit si dlouhodobé a krátkodobé cíle
Co chci od života? Chci to za deset let, příští rok, za týden nebo dnes večer?

Třetí mezikrok - určit si nejbližší cíle pro dnešek a tento týden
Každý den si sedněte a rozmyslete si, co potřebujete dnes a tento týden splnit. Seřaďte si „dnes“ a „tento týden“ do čtyř kategorií:

  • Velmi důležité
  • Středně důležité
  • Málo důležité
  • Odpad

Úkoly v prvním sloupci bychom měli splnit každopádně. Ty v druhém sloupci bychom sice splnit měli, ale mohou počkat. Třetí sloupec splníme, když nám zbyde čas a ve čtvrtém sloupci jsou položky, které jsou vysloveně ztrátou času.

Čtvrtý mezikrok - naplánovat si denní rozvrh
Není to ztráta času. Určete si, kdy je pro vás nejvhodnější jakou činnost udělat. Nezapomeňte na pohyb a relaxaci. Jenom tak zůstanete v pohodě.

Pátý mezikrok - provést večerní revizi.
Každý večer si ověřte, zda se vám podařilo dodržet plán. Je to skvělý pocit, když si večer můžete říct: splnil jsem všechno, co jsem měl.

K těmto pěti základním krokům se ještě naučte šestý mezikrok – přenést činnost. Když to bude možné, přeneste činnost na někoho jiného. Člověk není schopen v životě stačit úplně všechno, každého nicméně občas dostihne pocit, že nikdo to neudělá tak dobře jako on. V tu chvíli přichází čas sedmého mezikroku – umět říci „ne“. Naučte se odmítnout činnost, která by vás odvedla od plnění vašich prioritních cílů.

I když to nejspíš nebude váš případ, je důležité chránit se před nudou. Nicnedělání může také vést ke stresu.

Naplánujte si „čáru přes rozpočet“. Sebelepší plán může vzít zasvé, když se objeví nečekaná událost. Připravte se v klidu i na takovou možnost. Pomůže vám to lépe se s podobnými situacemi vyrovnat.

Dělat jen jednu věc. Někteří lidé mají ve zvyku dělat několik věcí najednou, ale znáte to - mnoho psů, zajícova smrt. Výjimkou může být hodně náročná činnost, od níž je potřeba si na chvíli odpočinout, např. jít si na půl hodinky zaběhat a pročistit si hlavu.

Vylučte rozptylování. Facebook, televize, rozhlas, časopis, otevřené dveře nebo studium v parku mohou snadno rozptýlit vaši pozornost a čas takto „využitý“ se může nakonec projevit jako úplně ztracený.

Plánujte čas pro sebe. Vězte, že život není jenom práce a rodina. Věnujte se také procházkám, četbě, hudbě, sportu, prostě tomu, co vás baví a kde dobijete baterky.

Jednoduché signály stresu

· napětí šíjových svalů

· únava

· podrážděnost

· noční můry

· drkotání zubů

· koktání

· zlost

· deprese

· bolesti zubů

· vysoký krevní tlak

· nepřátelství

· špatná koncentrace

· nervózní tiky

· bolesti v zádech

· strach

· neklid

· zvýšené pocení

· impotence

· bolesti břicha

· zrychlený tep

· zvětšená nebo zmenšená chuť k jídlu

· vyrážky

· špatně od žaludku

· malá sexuální chuť

· nespavost

· závratě

· vlhké a studené ruce

·

 
 Jako závěr našeho dnešního povídání by mohlo posloužit toto malé zamyšlení: „Můžete svůj organismus donutit, aby vám sloužil až do úplného sebezničení, ale právě jen do toho sebezničení“. Zamyslete se nad tím, jestli je to vaším životním cílem.

Na zamyšlení máte celý den, ale věřte, že když si dáte více času, budete tím čas už jen ztrácet, protože to, co vás nenapadne intuitivně hned, už nevymyslíte.
Miloš Škorpil Miloš Škorpil
Běhání se věnuji více jak čtyřicet let. Protože jsem chtěl vždy dál a výš, už coby žáčkovi mi nestačily trenérovy dávky a hledal jsem informace o tréninku, výživě a regeneraci, kde se dalo. Prostě vždy jsem chtěl vědět a znát, co může člověku pomoci být rychlejší, vytrvalejší, zdravější, ale zase ne za každou cenu. Mé hranice jsou jasné – vždy mi šlo a jde o vyváženost těla, mysli a ducha. To se snažím také ordinovat svým svěřencům, kteří se ve většině případů velmi záhy stávají mými přáteli.

Diskuse

NUTREND D. S., a.s. www.nutrend.cz, Chválkovice 604, 779 00 Olomouc, Pro navigaci GPS použít adresu: Železniční 604, Olomouc, GPS Loc:49°36'29.3"N 17°17'46.99"E, tel: +420 583 842 591, fax: +420 583 842 590, email: nutrend@nutrend.cz

NUTREND D. S. je výrobce doplňků stravy a potravinových doplňků pro zvláštní výživu.

Copyright © 2006-2013 NUTREND D. S., a.s. All Rights Reserved. www.nutrend.cz