Chytrý průvodce, jak začít běhat právě teď | NUTREND.cz - Oficiální e-shop

800 750 750(8-16 hod.)

Váš košík: 0 0
Menu

Chytrý průvodce, jak začít běhat právě teď

Chytrý průvodce, jak začít běhat právě teď

Datum: 11.1.2021

Fitness centra i bazény jsou bohužel stále zavřené. Jak se dostat na začátku roku do formy? Zkuste běhat. Běh je pro člověka přirozený pohyb, nejste vázáni místem ani časem a zvládne ho úplně každý! Jak na to?

Jaké boty 

Bohužel do běžeckých speciálek se nyní zajít nedá, proto budete asi vybírat na internetu. Také zde jsou k dispozici odborníci, kteří jsou schopni vám poradit i přes chat. Uvědomte si, kde budete běhat, zda na silnici nebo v terénu a jak často. Jinak fungují terénní boty a jinak silniční. Pokud budete střídat silnici s přírodou, existují tzv. boty chameleonky, tyto zvládnou skvěle oba dva povrchy. Pozor na velikost bot. Noha při běhu mírně nateče a taky při sebězích budete potřebovat místo na prsty. Boty si tedy vybírejte alespoň o jedno, až jedno a půl čísla větší, než je velikost vaší nohy. Nemusíte se bát, že vám budou boty plandat, skvěle je stáhnete tkaničkami. 

Nemusíte hned jenom běhat

Mnoho začátečníků si myslí, že na začátku musí trhnout rekordy. Jak v rychlosti, tak ve vzdálenosti. Jenže pak jsou úplně vyřízení, vše je bolí a už běhat znovu nepůjdou. Naopak, buďte ke svému tělu hodní a nechejte si ho na „nový“ pohyb zvyknout. Rozběhnete se a když budete cítit, že už nemůžete, klidně přejděte do svižné chůze. Nezastavujte (mohli byste prochladnout), ale dělejte indiánský běh. To funguje a začínali jsme tak i my.  

Hlavně pomalu

To, že začínající běžce hned začne píchat v boku je tím, že přepálí rychlost a také špatně dýchají. Rozběhněte se tak, abyste v klidu u toho mohli mluvit. Říká se tomu „mluvící tempo“. Díky tomu si nemusíte hlídat tepovku, jakmile se začnete „zajíkat“, je to jasný signál, že máte zpomalit. Pokud neběžíte s parťákem, se kterým si mluvení můžete kontrolovat, zpívejte si. I podle toho to poznáte. 

Nenavlékejte se příliš

Když se rozběhnete, tělo se zahřeje a bude vám velké horko. Zapomeňte tedy na péřovky a vždy se držte pravidla oblékat se tak, jako by bylo o deset stupňů více. Ano, na začátku vám bude zima, ale pak uvidíte, že vám bude příjemně, možná až horko. Nezapomínejte ale na čepici a rukavice. Hlavou a končetinami se ztrácí nejvíce tepla. 

Nezapomínejte jíst a pít

Abyste měli dostatek energie na další běh a tělo mohlo po běhu správně zregenerovat, napijte se a do půl hodiny si dejte něco k jídlu. Skvělé jsou regenerační proteinové nápoje, jako je například Recovery Protein Shake, navíc výborně chutná po vanilce nebo čokoládě. Výborné jsou i proteinové tyčinky. U Nutrendu si můžete vybrat z tolika chutí, že nebudete vědět, jakou dříve. Velkou chybu dělají začátečníci v tom, že po tréninku hladoví. Tím ale nezhubnou, naopak budou velmi unavení a bude je pak všechno ještě více bolet, protože tělo nebude mít z čeho brát energii. Dodržujte také pravidelný pitný režim, nestačí se jen pořádně napit po běhání. My máme rádi jemně perlivou vodu Nartes.

Po běhu rychle do tepla

Bojíte se, že ze zimního běhání budete hned nemocní? Žádné obavy, když běžíte nebo jdete, tělo je v pohybu a je mu teplo. Nezastavujte se proto, ani na semaforech nebo když čekáte, až přejedou auta. Na místě skákejte nebo klusejte, ať nevychladnete. Až doběhnete, zapomeňte na protahování venku a ihned jděte do tepla. Osprchujte se a převlečte se do suchého, teprve pak dělejte strečink. 


Text: Soňa, Running2.cz