5 zbytečných chyb, kterými si kazíte běh | NUTREND.cz - Oficiální e-shop

800 750 750(8-16 hod.)

Váš košík: 0 0
Menu

5 zbytečných chyb, kterými si kazíte běh

5 zbytečných chyb, kterými si kazíte běh

Datum: 13.4.2021

Chcete, aby vás běhání bavilo a byli jste díky němu zdraví a v kondici? Pak si dávejte pozor na těchto pět věcí, které tomuto sportu příliš neprospívají. Neděláte náhodou nějakou z nich i vy?

Chyba č. 1: Chybí vám trpělivost

Většina běžců, kteří s běháním začínají, nebo také věční začátečníci, chtějí všechno hned. Když se poprvé rozběhnou, tak to napálí tou největší rychlostí, jakou jsou schopní. Po pár metrech jim ale začne docházet dech, začnou se zajíkat a píchá je ukrutně v boku. Není se čemu divit. Když tělo na tento pohyb nebylo zvyklé a najednou má šílenou zátěž, tak se brání. Vše chce dělat pomalu a postupně. Stejné je to i s rychlostí. Platí mít takové tempo, abyste u běhání v klidu mohli mluvit a nezajíkali se. Na začátku není ani ostuda střídat běh s chůzí. Postupně pak můžete vše navyšovat. 

Chyba č. 2: Příliš dáte na okolí

Znáte tyto věty: ,,Co na to řekne okolí, že běhám? Co když budu všem pro smích? Budou mě všichni soudit, jak běhám? Nemůžu běhat, nebudu u toho vypadat hezky. Ztrapním se, když poběžím.“   Toto se honí v hlavách mnohých začínajících běžců. Jenže to je naprosto zbytečné a tyto myšlenky jsou jen ve vaší hlavě. Upřímně, ať si okolí říká, co chce. Rozumný člověk ocení to, že se sebou něco děláte a že jste vůbec začali. Každý běžec taky jednou začínal, a tak to zná. Navíc běžci, kteří vás míjejí, mají úplně jiné starosti než vás hodnotit. Prostě to překonejte, běžte a mějte z běhání radost. 

Chyba č. 3: Neodpočíváte

Stejně tak, jako to začátečníci přehánějí s rychlostí a vzdáleností, tak za každou cenu chtějí běhat každý den. To je další obrovská chyba, protože správná regenerace je někdy ještě důležitější než samotný trénink. I profesionální sportovci mají regeneraci jako součást jejich přípravy. Ze začátku určitě neběhejte každý den. Klidně si za sebou dejte dva běhy, ale pak si udělejte pauzu. Neznamená to, že musíte ležet na gauči u televize. Klidně jděte na procházku, zacvičte si jógu, jděte si zaplavat. A nezapomeňte si i čas od času, když to jde, dopřát masáž. 

Chyba č. 4: Moc se navlékáte

Často se nestačíme divit, když míjíme běžce a ti na sobě mají i na jaře výbavu, jako na lyže. Pořádná péřovka není výjimkou, a tak běží, funí, potí se a diví se, že jim to nejde. My sami bychom to v tomto nezvládli. Je to podobné, jako byste běhali v sauně. Je jasné, že tam by se vám asi dost špatně trénovalo. U oblékání platí pravidlo - oblékat se tak, jako by bylo o deset stupňů více. Když vyjdete ven, tak sice můžete pociťovat zimu, ale když se rozběhnete, tak vám určitě zima nebude. Raději mějte vždy v teple uši a hlavu (stačí čelenka), krk (nákrčník) a nenechejte si prochladnou achilovky (vyšší ponožky).

Chyba č. 5: Kašlete na protahování

Strečink! Ptáte se, co to je? Ach ouvej! Nezapomínejte, že po doběhnutí trénink nekončí. Svaly, které pracovaly, se musí protáhnout. Proč? Aby se mohly regenerovat, nezkracovaly se, nebolely a aby bylo tělo lépe připravené na další běhy. Strečink by měl být pomalý, pohyby táhlé a žádné švihy. V každém cviku byste měli zůstat nejméně 30 sekund a doporučujeme dopřát si i regenerační rolování na masážním válci. Bolí to, ale výborně to funguje! 


Text: Soňa z Running2.cz