Sport a přetěžování kloubů | NUTREND.cz - Oficiální e-shop
Menu
  • NARTES
  • Váš košík: 0,00 0

    Sport a přetěžování kloubů

    Sport a přetěžování kloubů

    Datum: 23.10.2017

    Důvod, proč je výskyt potíží souvisejících s pohybovým aparátem výrazně vyšší u rekreačních sportovců, je především proto, že tělesná schránka většiny z nás není připravena na náročné sporty.

    Nejsme již tak dobře „vyškolení“, neudržujeme se v dobré fyzické kondici, a přesto chceme být ve všem skvělí. Nemluvě o tom, jak často zanedbáváme zahřátí a rozcvičku, když už se k nějakému sportu dostaneme. Další častý zádrhel - nadměrná tělesná hmotnost, která přispívá k horší koordinaci i kontrole pohybu, je velkým nepřítelem všech podpěrných kloubů.
     
    Vyvarujte se nadměrnému přetěžování kloubů, hlídejte si váhu, dbejte na výživu a zdravý životní styl. Jako účinná prevence funguje individuálně přiměřená pohybová aktivita, která nepřetěžuje klouby.

    Vhodné aktivity:
    • Kardio aktivity -  jízda na kole či koloběžce, svižná chůze nebo nordic walking, třeba i běh (dle individuální kondice jedince) s preferencí pohybu na přírodním povrchu a důrazem na kvalitní obuv. Dále plavání nebo cvičení ve vodě, protože klouby jsou v tomto prostředí odlehčené a snadněji se s nimi pohybuje.
    • Specificky zaměřené cvičení pro rozvoj celkové flexibility – jóga, pilates, strečinkové a rehabilitační cvičení.
    • Posilovací a silový trénink s důrazem na komplexnost cviků, vyváženost svalového rozvoje a kompenzaci svalových dysbalancí. Vhodné vždy začít pod vedením trenéra či fyzioterapeuta s rozumným a postupným zvyšováním zátěže (zejména po operacích a opakovaných problémech) se soustředěním na techniku a plynulost opakovaní. Například kruhový posilovací trénink celého těla bez jakékoliv extrémní maximalizace výkonů.
    Které sportovní disciplíny bychom měli naopak omezit?
    Riziko zranění: pokud vezmeme v úvahu špičkový sport a známější odvětví, tak častá zranění především kolen se vyskytují hlavně při kontaktních, dynamických a rotačních sportech jako fotbal, hokej, basketbal nebo házená. Poranění kolenního kloubu či vazu je však opět častější u rekreačních a neformálních sportovců, včetně lyžařů. Sporty nejvíce ohrožující klouby jsou obecně ty, které jsou spojeny s nárazovým zatížením, rychlou změnou pohybu a pozic těla v zápalu hry či výkonu. Jedná se například o tenis nebo squash. Dále jsou to kolektivní sporty jako volejbal nebo fotbal, u nichž je při zápase obtížné přizpůsobit tempo vlastním potřebám.

    Pokud trpíte závažnějšími či dlouhodobými obtížemi a nejste si jistí, zda vám určitý pohyb neškodí, poraďte se raději se svým lékařem či fyzioterapeutem.

    Výše bylo poukázáno na několik druhů aktivit, avšak je důležité zdůraznit i potřebu přiměřeného odpočinku. Takže závěrem: nezaměřujte se pouze na jeden druh cvičení se stejným pohybovým stereotypem, pravidelně trénujte, ale nepřehánějte to s celkovou intenzitou a objemem tréninku, poslouchejte své tělo. 
     
    S pozdravem 
    Mgr. Janka Pálešová
    Výživová poradkyně, autorka článku
     
     

    Seznam produktů

    Diskuse

    NUTREND D. S., a.s. www.nutrend.cz, Chválkovice 604, 779 00 Olomouc, Pro navigaci GPS použít adresu: Železniční 604, Olomouc, GPS Loc:49°36'29.3"N 17°17'46.99"E,
    tel: +420 583 842 510, Zákaznická linka: +420 800 750 750, email: nutrend@nutrend.cz

    NUTREND D. S. je výrobce doplňků stravy a potravinových doplňků pro zvláštní výživu.

    Copyright © 2006-2018 NUTREND D. S., a.s. All Rights Reserved. www.nutrend.cztoplist