5 nejčastějších chyb při běhání (které jsme taky dělali) | NUTREND.cz - Oficiální e-shop

800 750 750(8-16 hod.)

Váš košík: 0 0
Menu

5 nejčastějších chyb při běhání (které jsme taky dělali)

5 nejčastějších chyb při běhání (které jsme taky dělali)

Datum: 23.10.2019

Nikdo učený z nebe nespadl. Běhání je sice velmi přirozeným pohybem, ale dá se při něm napáchat i spousta chyb, které pak škodí zdraví a také můžou trénink znepříjemňovat. Zde jsou ty, kterých se běžci dopouštějí opravdu často.

Přepálené tempo
Mnoho běžců, když začne, si myslí, že do toho musí dát vše a hned jet naplno – jak s rychlostí, tak i s četností tréninků. Jenže to je špatně. Tělo si na zátěž musí postupně zvyknout, a ne se hned na začátku zavařit. Tempo by mělo pomalé – takové, abyste u běhu v klidu mohli mluvit a nezajíkat se. Říká se tomu „mluvící tempo“. Když běžíte s někým, tak je fajn konverzovat. Když běžíte sami, můžete si třeba pobrukovat. Pokud lapáte po dechu, zpomalte. Běžíte moc rychle.
  
Srovnávání se s ostatními
Každý jsme jiný, každému tělo funguje jinak, a tak to je i s výkonností. Mít vzory a motivaci je fajn, ale nechtějte být hned jako vrcholový sportovec. Ten trénuje úplně jinak a jeho tělo je zvyklé na něco úplně jiného. Spíše poslouchejte svoje tělo, jaké vám dává signály. To, že ze začátku budete unavení a že vás budou svaly bolet, je v pořádku, ale nesmí tomu tak být pořád. Běhání by vám mělo dělat radost a ne, že se z něho stane jen věc k tomu, abyste se mohli chlubit na sociálních sítích nebo před kamarády.
  
Špatně zvolená výbava
Jak se oblékat, když je podzim nebo zima? Zapomeňte na velké nabalování se. Když běžíte, tak se hýbete a tělo se rychle zahřeje. Platí poučka oblékat se tak, jako by bylo o deset stupňů více. Ze začátku můžete pociťovat chlad, ale pak věřte, že vám bude teplo. Proto prošívané vesty a bundy nechejte doma. I v mrazech si vystačíte s funkčním termo trikem a větrovkou. K tomu dlouhé legíny, dlouhé ponožky, aby kryly kotníky, rukavice, nákrčník a čepici z funkčního materiálu.
 
Vynechání protažení na závěr
Strečink není zbytečnost. Svaly, které pracovaly, potřebují protáhnout. Jinak se budou zkracovat a také vás budou bolet. Na konci každého tréninku zvolněte. Tak tělo dostane signál, že už bude konec, a pak se v klidu protáhněte. Když už je venku zima, nechejte si to na doma, do tepla, protože jinak velmi snadno a rychle prochladnete a budete nemocní. Nezapomínejte si ale protahovat celé tělo, nejenom nohy. Při běhu používáte i ruce a jiné svalové skupiny.
 
Nedostatečná regenerace
Stejně tak, jako není dobré extrémně rychlé tempo na začátku, není vhodný trénink každý den. Tělo si potřebuje odpočinout a nabrat nové síly. Ze začátku běhejte ob den, postupně můžete mírně navyšovat. Jeden den v týdnu by ale měl být bez běhu. Můžete jít třeba plavat, na jógu nebo si dát kolo. Je vhodné běhání kombinovat s jinými sporty, posilují se tak totiž i jiné svalové skupiny než jenom při běhu.
 
Text: Soňa, Running2.cz