5 věcí, které mohou pěkně potrápit běžce | NUTREND.cz - Oficiální e-shop

800 750 750(8-16 hod.)

Váš košík: 0 0
Menu

5 věcí, které mohou pěkně potrápit běžce

5 věcí, které mohou pěkně potrápit běžce

Datum: 18.2.2020

Běhání má plno přínosů pro zdraví i pro kondici. Jenže je tady pár neduhů, které můžou dobrý pocit a také trénink pěkně zhatit. Víme, jak se jim vyhnout.

Zničené nehty

Chtíc nechtíc, určitě se modrý a bolavý nehet někdy nevyhne žádnému běžci. Příčin může být několik – nevhodné boty, špatná velikost bot, příliš intenzivní nebo dlouhý trénink a také běh z kopce. Nehty pak prostě trpí – nejprve začnou být citlivé, bolestivé, pak začnou měnit barvu, deformovat se a nakonec odpadnou.

Řešení:

Důležité je si opravdu dobře vybírat běžecké boty. Musí sedět, mít dostatek místa v prstové oblasti a také by měly být minimálně o číslo, až o číslo a půl větší. Díky tomu nebudou nehty narážet na botu a nedostanou tolik zabrat. Vhodné je chodit pravidelně i na pedikúru nebo ještě lépe na podiatrické ošetření, kde jsou profesionálové schopni nehty lépe ošetřit a také uzdravit. 


Nepříjemné opruzeniny

Nevhodný materiál spodního prádla, neprodyšné legíny, nedostatečná hygiena, přílišné pocení – to všechno může způsobit velmi bolestivý intimní problém, zvaný lidově vlk. Vzniká díky vetší vlhkosti a ve spojení s teplem je o malér postaráno. A není dobré věc nechat jenom tak, protože pak může na kůži vzniknout až akutní zánět, který se velmi špatně léčí.  

Řešení:

Často se sprchujte, obzvlášť ihned po tréninku kůži velmi pečlivě osušte, aby nezůstala vlhká. Noste prodyšné oblečení a spodní prádlo a pokud není kůže příliš podrážděná, tak před tréninkem použijte dětský zásyp. Na regeneraci pomáhá také namazat pokožku přírodním olejíčkem – například mandlovým nebo jojobovým. 


Inkontinence

I když toto téma může být pro mnohé tabu, trápí hodně běžkyň, a to i mladých. Zejména při intenzivnějším a velmi rychlém běhu dochází k nepříjemnému úniku moči, což může být i velkým společenským problémem. Často to trápí také ženy po porodu, protože svaly pánevního dna nejsou dostatečně pevné. 

Řešení:

Tady jde stud stranou a je vhodné navštívit odborníka – urologa. Je také vhodné posilovat svaly pánevního dna, pokud jsou jen povolené, pomůžou tzv. Kegelovy cviky. Pokud nevíte, jak na to, poradí i fyzioterapeut. Na běhání noste tmavé legíny nebo šortky, jejichž barva problém snadno neprozradí a také příliš nepijte těsně před během. 


Menstruace

Každoměsíční věc, která může hodně potrápit. Před běháním se můžete cítit slabší, bez energie. Je to normální. Nepříjemná může být také bolestivá menstruace a také při běhání můžou „tyto dny“ způsobit určitý diskomfort. 

Řešení:

Pokud se na běhání zrovna necítíte, tak odpočívejte a relaxujte, nic se nestane, protože jinak tělo bude ještě ve větším stresu. Popřípadě, pokud se tréninku nechcete vzdát, zvolněte tempo a zkraťte vzdálenost. Běhat s vložkou není nic moc, skvělou alternativou jsou menstruační kalíšky. Stačí mít jen správnou velikost a získat určitý cvik při jeho zavádění, ale nasadíte ráno a vyjmete až večer. Při nošení, ani při běhu o něm ani nevíte. Nebo zkuste menstruační kalhotky. Je to český patent a jsou vyrobeny ze speciálního materiálu, který pojme vlhkost a nepropustí a od běžných kalhotek je skoro ani nepoznáte. 


Puchýře na chodidlech

Běžíte dlouhý závod a najednou to cítíte – štiplavou, palčivou bolest na jednom místě, která se jen zvětšuje a brání vám mít takové tempo, jaké byste chtěli. I malý puchýř dokáže pěkně potrápit a v závodě není čas ho začít lepit. Na vině můžou být nevhodné ponožky a také dobře nevyzkoušené a nevyšlápnuté běžecké boty. 

Řešení:

Nikdy nešetřete na kvalitních běžeckých ponožkách nebo podkolenkách. Není to úplně levná záležitost, ale na rozdíl od obyčejných ponožek jsou z materiálu, který dobře saje a odvádí pot, většinou jsou i označené, na kterou nohu patří, protože mají speciální zesílené plošky na místech, které jsou více namáhané. A také platí pravidlo – nikdy nejít na závod v nových botách, nikdy totiž nevíte, co udělají po pár kilometrech.


Text: Soňa, Running2.cz