Být zdravý a v kondici. Koho a co všechno to v našem životě ovlivňuje

Být zdravý a v kondici. Koho a co všechno to v našem životě ovlivňuje

Už jste někdy přemýšleli o tom, co jste zač, jak vaše rozhodnutí a chování ovlivňují rozhodování vašich blízkých, dětí, ale i vaši podstatu? Jakou příčinnou souvislost může mít vaše chování a rozhodnutí na váš zdravotní stav a obráceně, jak může váš zdravotní stav ovlivňovat vaše rozhodnutí?

2. krok - být zdravý a v kondici
Během padesáti let, co se věnuji běhání, jsem se vždy snažil být obeznámen se svým zdravotním stavem. Chtěl jsem vědět, jak na tom jsem, co se týče tlaku, EKG, kapacity plic, tepové frekvence apod., zkrátka těch parametrů, které mi řeknou alespoň v základu, jak si po zdravotní stránce stojím. Proto doporučuji i vám, abyste si před tím, než začnete uskutečňovat vlastní tréninkový program, nechali udělat alespoň tato základní vyšetření a zároveň se s lékařem poradili v případě, že by vyšetření odhalila nějaké potíže, jak je odstranit, případně jak tréninkový program upravit, abyste své zdraví naopak nepoškodili.

Pokud jste nikdy neprovozovali žádný sport pod vedením odborného trenéra a nemáte zkušenosti s tím, jak zjistit svou fyzickou kondici, můžete též využít lékařského vyšetření u sportovního lékaře. Při zátěžové jízdě na rotopedu zjistíte, jak na tom jste, a na základě toho se rozhodnete, jak postupovat dál.
Ze zkušenosti vám však radím, že je lepší se trochu podcenit než přecenit. Spousta lidí už skončila prakticky dříve, než začala, jen proto, že se přecenili, chtěli rychlé výsledky, což vedlo nakonec k tomu, že pocítili bolest. Bolest organismu, který se brání, protože je na něj nakládáno více, než je ochoten snášet. Buďte tedy v této začáteční fázi raději nohama pevně na zemi a mějte se sebou trpělivost. Takovou trpělivost, jakou byste neměli s nikým jiným.

Zapamatujte si zlaté pravidlo: MÍŇ ZNAMENÁ VÍC!

Uvidíte, že po krátkém čase začnete pociťovat a pozorovat znatelné pokroky, což bude největší odměnou za to, že jste pro sebe, svou kondici a své tělo začali něco dělat a dali jste si na to potřebný čas. Ostatně když si budete chystat oblíbené jídlo či pití, také budete dodržovat přesný recept, aby masíčko bylo správně propečené nikoliv spálené a zeleninka měkoučká, ale nerozvařená. Prostě aby to bylo tak, jak má být, a aby i to pivínko nebo vínečko měly správnou teplotu.
Uvědomte si, že jídlo a pití sníte a vypijete během pár minut, ale tělo vám musí vydržet a hlavně dobře sloužit až do hrobu.

Zjistěte si, jaká je vaše výkonost – Cooperův test

Cooperův test je snad nejčastěji používaným testem na určení výkonosti. Pokud se jej rozhodnete absolvovat, mějte na paměti, že uběhnete daleko víc, když do něj vběhnete spíše zvolna, než když se budete od začátku snažit dát do běhu naprosto vše, čeho jste schopni. Takže vyběhněte pěkně pianko a s každým kolem trošku přidávejte.

Cooperův test – hodnocení ženy

dívky 13 – 14 let

velmi dobrýdobrýprůměrnýšpatnývelmi špatný
2000 m a více1900 – 1999 m1600 – 1899 m1500 – 1599 mméně než 1500 m

dívky 15 – 16 let

velmi dobrýdobrýprůměrnýšpatnývelmi špatný
2100 m a více2000 – 2099 m1700 – 1999 m1600 – 1699 mméně než 1600 m

ženy 17 – 19 let

velmi dobrýdobrýprůměrnýšpatnývelmi špatný
2300 m a více2100 – 2299 m1800 – 2099 m1700 – 1799 mméně než 1700 m

ženy 20 – 29 let

velmi dobrýdobrýprůměrnýšpatnývelmi špatný
2700 m a více2200 – 2699 m1800 – 2199 m1500 – 1799 mméně než 1500 m

ženy 30 – 39 let

velmi dobrýdobrýprůměrnýšpatnývelmi špatný
2500 m a více2000 – 2499 m1700 – 1999 m1400 – 1699 mméně než 1400 m

ženy 40 – 49 let

velmi dobrýdobrýprůměrnýšpatnývelmi špatný
2300 m a více1900 – 2299 m1500 – 1899 m1200 – 1499 mméně než 1200 m

ženy 50 a více let

velmi dobrýdobrýprůměrnýšpatnývelmi špatný
2200 m a více1700 – 2199 m1400 – 1699 m1100 – 1399 mméně než 1100 m

výkonnostní běžkyně (závodnice)

velmi dobrýdobrýprůměrnýšpatnývelmi špatný
3000 m a více2700 – 2999 m2400 – 1699 m2100 – 2399 mméně než 2100 m

Cooperův test – hodnocení muži

chlapci 13 – 14 let

velmi dobrýdobrýprůměrnýšpatnývelmi špatný
2700 m a více2400 – 2699 m2200 – 2399 m2100 – 2199 mméně než 2100 m

chlapci 15 – 16 let

velmi dobrýdobrýprůměrnýšpatnývelmi špatný
2800 m a více2500 – 2799 m2300 – 2499 m2200 – 2299 mméně než 2200 m

muži 17 – 19 let

velmi dobrýdobrýprůměrnýšpatnývelmi špatný
3000 m a více2700 – 2999 m2500 – 2699 m2300 – 2499 mméně než 2300 m

muži 20 – 29 let

velmi dobrýdobrýprůměrnýšpatnývelmi špatný
2800 m a více2400 – 2799 m2200 – 2399 m1600 – 2199 mméně než 1600 m

muži 30 – 39 let

velmi dobrýdobrýprůměrnýšpatnývelmi špatný
2700 m a více2300 – 2699 m1900 – 2299 m1500 – 1899 mméně než 1500 m

muži 40 – 49 let

velmi dobrýdobrýprůměrnýšpatnývelmi špatný
2500 m a více2100 – 2499 m1700 – 2099 m1400 – 1699 mméně než 1400 m

muži 50 a více let

velmi dobrýdobrýprůměrnýšpatnývelmi špatný
2400 m a více2000 – 2399 m1600 – 1999 m1300 – 1599 mméně než 1300 m

výkonnostní běžci (závodníci)

velmi dobrýdobrýprůměrnýšpatnývelmi špatný
3700 m a více3400 – 3699 m3100 – 3399 m2800 – 3099 mméně než 2800 m

Uklidnění – pokles tepové frekvence po výkonu
- Změřte si svou TF ihned po skončení výkonu. - Zjistěte, jak dlouho trvá, než vaše TF klesne na 120 tepů za minutu.

Čas pochopitelně závisí také na tom, jakou TF jste měli na konci výkonu; čím vyšší TF po výkonu, tím delší čas budete potřebovat na uklidnění. Platí, že rychlejší pokles TF po zátěži svědčí o vyšší výkonnosti srdce. Klesne-li vaše TF na 120 tepů za minutu za méně než dvě minuty, jste v dobré kondici. Neklesne-li však vaše TF na 120 tepů/min. ani za 5 minut po skončení zátěže, svědčí to buď o velmi nízké zdatnosti, nebo o přetrénování. V krajním případě se může jednat i o srdeční vadu.
Změřením rychlosti uklidnění po každém výkonu získáte časem přesnou představu o náročnosti právě absolvované pohybové aktivity i o vaší aktuální formě. To vám pak pomůže lépe stanovit velikost zatížení v dalších dnech, resp. upravit tréninkový plán podle stavu současné fyzické kondice.

1.1.2013

Otevřeli jsme nové prodejny

NUTREND stores
Otevřeli jsme nové prodejny

Dárek k nákupu nad 1 500 Kč

Napumpujte vaše svaly

Dárek k nákupu nad 1 500 Kč

Objevte novou produktovou řadu

Objevit
Objevte novou produktovou řadu

Buďte aktivní & fit

s novými příchutěmi Carnitine Activity Drink

Ochutnat
Buďte aktivní & fit

Odebírejte náš newsletter

a získejte přehled o aktuálních akcích a novinkách.

Doprava ZDARMA při nákupu nad

Vyberte si dárek ke každému nákupu

Speciální akce každý měsíc

Používáme kvalitní a značkové suroviny

Rychlá expedice vaší objednávky

Nutriční poradenství pro vás

Copyright © 2024 NUTREND D. S., a.s. Všechna práva vyhrazena