Jak o sebe pečovat, když sportujete | NUTREND.cz - Oficiální e-shop

800 750 750(8-16 hod.)

Váš košík: 0 0
Menu

Jak o sebe pečovat, když sportujete

Jak o sebe pečovat, když sportujete

Datum: 27.4.2021

Možná si říkáte, že to, jak vypadáte, nemá vliv na váš výkon. Jenže to není tak úplně pravda. Když jste se sebou a se svým vzhledem spokojeni, tak se to často odrazí i na výkonu a taky je důležité být v pohodě i mimo sport, protože neustálá námaha, působení potu a častý pobyt venku můžou na těle zanechat určité stopy. Co tedy funguje?

Potit se, ano nebo ne? 

Pocení je přirozeným projevem našeho těla a zejména při pohybu to bez toho prostě nepůjde. Jenže i při pohybu chceme být v pohodě a neotravovat okolí nepříjemným zápachem. Samotný pot sám o sobě nezapáchá. Nepříjemný odér vzniká až rozkládáním bílkovinných složek za přítomnosti kyslíku. Umělé a funkční materiály, ze kterých je většina sportovního oblečení vyrobená, to mohou ještě zintenzivnit. Ideální jsou deodoranty, které nezabraňují pocení, ale mají v sobě speciální desinfekční složky, které působí právě na oxidaci a tím na vznik zápachu rozkladem potu. Deodoranty můžou být v různých formách. Například v roll-on kuličce, jako pevný stick nebo jako krém. Já doporučuji přírodní deodoranty, které neobsahují umělé parfemace, konzervanty a také hliníkové soli, u kterých není jisté, jaké účinky mají na naše zdraví. 

Co s vlasy

Pokud sportujete pravidelně, tak vlasy trpí. A to zejména vlasová pokožka, která je neustále pod nánosem potu. V něm jsou soli, které můžou pokožku nepříjemně dráždit, ta pak může být citlivá a svědit. Umývat si tedy vlasy každý den? To úplně nedoporučujeme. Pokud máte krátké vlasy, stačí hlavu ob den propláchnout pod čistou vodou a jemný šampon používat co 2-3 dny. Má totiž tu vlastnost, že nejenže smývá všechny nečistoty a pot, ale také odmašťuje. Pokud si vlasy budete mýt denně, pokožka bude vysušená a bude se bránit tím, že vyprodukuje ještě více mazu, aby se vrátila „do normálu“, a tím se vlasy budou hodně mastit. Takže to bude začarovaný kruh. U delších vlasů doporučujeme si hned po sportu vlasy rozpustit a nechat je volně proschnout na vzduchu. Mýt si je také ob den a používat, pokud je to potřeba, suchý šampón. 

Péče o pokožku těla

Sportovci často trpí suchou pokožkou. Je to dáno pocením a neustálým pobytem venku, kde na kůži působí různé povětrnostní podmínky, jako slunce, vítr, déšť a chlad. Pokožku vysušují i umělé materiály z oblečení a časté sprchování. Vhodné jsou proto jemné pečující sprchové gely nebo sprchové oleje, které už přímo při mytí o pokožku pečují a zabraňují její dehydrataci. Výborné jsou po sprše tělové oleje, které obsahují i složky, jež po výkonu uvolňují svaly, jako například arnika. Tělové oleje doporučujeme přírodní, kůže je velmi dobře snáší a vstřebává. Nemusíte se bát mastnoty. Když olej aplikujete na ještě vlhkou kůži ihned po umytí, tak se krásně vsákne a uzavře v pokožce i vlhkost. 

Pozor na slunce 

Slunce je dobrý sluha, ale špatný pán. Zejména v jarních a letních měsících si nezapomínejte chránit nejenom pokožku těla, ale také obličej a hlavu. Mít spálený nos, uši, tváře, krk a také vlasovou pokožku, není nic příjemného. Vhodné jsou přípravky s SPF 50, některé jsou určené přímo pro sportovce. Snadno se aplikují, nemastí, nevadí jim pot a neštípou v očích. K opalovacímu krému doporučujeme i kšiltovku, která chrání jak tvář před spálením, tak i vaše oči. Na tělo opět existují sportovní ochranné přípravky. Skvělé jsou například ty ve spreji, které se dají aplikovat bez toho, abyste si je museli roztírat. Prostě nastříkáte a jdete nebo běžíte.


Text: Soňa z Running2.cz