Optimální výkon závisí i na správné volbě doplňování energie | NUTREND.cz - Oficiální e-shop
Menu
Váš košík: 0,00 0

Optimální výkon závisí i na správné volbě doplňování energie

Datum: 26.2.2014

Pravidelný přísun energie stravou je nezbytný pro veškerou činnost našeho organismu. O sportovních aktivitách nemluvě!

Bez přísunu kvalitní energie nejsme schopni podávat maximální výkon. Energie je prostě důležitá nejen pro veškerou pohybovou aktivitu, ale i pro činnost všech orgánů našeho těla!

Organismus získává energii štěpením sacharidů (cukrů), tuků a v krizových situacích i bílkovin. Nejvíce nevyčerpatelných zásob energie máme v tucích (především v těch uložených v podkoží). Nejdůležitější forma zásob energie pro svalový výkon je v sacharidech, v podobě svalového glykogenu. Toto množství zásob je bohužel poměrně nízké a u dobře trénovaných sportovců stačí maximálně na 60 - 90 minut intenzivní práce v anaerobním režimu! Jak jsme naznačili výše, nepřeberné množství zásob je ukryto v tucích. Jenže tato energie je vztažena pouze na činnost v nízkých intenzitách. Čím bude intenzita vyšší, tím podíl zisku energie z tuků výrazně klesá. V intenzitách okolo aerobního prahu u průměrně trénovaného jedince to bude okolo 30 - 45 % (u profesionálního cyklisty až 60 %). Pamatujme si jednu zásadní informaci: zisk energie z cukrů (sacharidů) je v aerobním režimu až dvacetkrát vyšší oproti režimu anaerobnímu. A v samotném závodě získáváme až 95 % energie v aerobním režimu (za přístupu kyslíku!). Z předešlého vyplývá jedna zásadní myšlenka: čím vyšší trénovanost sportovce, tím vyšší podíl zisku energie z tuků a především z cukrů za přístupu kyslíku. Proč to tak je? Odpověď je nasnadě. Trénovaný jedinec má mnohem větší zásoby svalového glykogenu a především získává podstatně více energie z tuků a z cukrů v aerobním režimu.

Strava den před závodem
Zvyšte příjem složených sacharidů (cukrů), abyste doplnili zásoby jaterního a především svalového glykogenu (zásobárna cukrů). Omezte přísun stravy bohaté na vlákninu (luštěniny, celozrnné těstoviny, atd.) a upřednostněte lehkou stravu bohatou na energii. Zvyšte příjem tekutin.

Energie v den závodu
Z výše uvedeného jasně vidíme, jak je důležité nepodceňovat přísun energie nejen při sportovní zátěži, ale i před ní. Víkendový těžký trénink či závod začíná již kvalitní snídaní, kdy se snažíme dodat našemu organismu dostatečné množství energie dvě až dvě a půl hodiny před počátkem zátěže. Vhodnou formou snídaně jsou polysacharidy (složité cukry), které získáme z obilovin (vločky), z těstovin či rýže. Ideální snídaní je např. speciální kaše B4 activity od společnosti NUTREND.

Závod
Smysluplnou a efektivně využitelnou dávkou energie je 30 - 60 g sacharidů za hodinu zátěže.
Maximální jednorázová dávka sacharidů by neměla překročit 30 g, abychom se vyhnuli možným zažívacím problémům. Bude-li závod delší než 90 min., je důležité již po první půlhodině dodat první část energie v podobě např. poloviny energetického gelu či energetické tyčinky. V tomto dávkování je nutné pokračovat v pravidelných hodinových intervalech, kdy již vypijeme celý obsah gelu či sníme celou tyčinku. NAUČTE SE JÍST v průběhu závodů! Zabráníte tím celkovému vyčerpání a hypoglykemickým stavům, tzv.“hlaďákům“ a hlavně zkvalitníte váš výkon při závodě či těžkém tréninku. Při výběru energetických preparátů dejte pozor na druh cukrů. V průběhu závodu či náročného tréninku používejte především gely a tyčinky s postupným uvolňováním energie, které obsahují složené sacharidy (polysacharidy). Sem patří např. chuťově výborný gel ENDUROSNACK či různé druhy energetických tyčinek např. POWER BIKE BAR. V případě náhlé krize hladu či výrazného poklesu výkonnosti v průběhu závodu či tréninku použijte tzv. „rychlé cukry“, např. gel CARBOSNACK, tbl. CARBONEX . Tyto rychlé cukry použijte především v druhé části závodu, kdy může přijít krize nebo potřeba větší nálože energie - např. v rozhodujících chvílích před těžkým kopcem či úsekem.
Další energii samozřejmě budeme získávat i pitným režimem (ISODRINX ).

A pozor! Doplňování energie nekončí projetím cílové pásky, ale pokračuje i po výkonu. Ale o tom zase příště.

MUDr. Karel Martínek

Seznam produktů

Diskuse

NUTREND D. S., a.s. www.nutrend.cz, Chválkovice 604, 779 00 Olomouc, Pro navigaci GPS použít adresu: Železniční 604, Olomouc, GPS Loc:49°36'29.3"N 17°17'46.99"E,
tel: +420 583 842 510, Zákaznická linka: +420 800 750 750, email: nutrend@nutrend.cz

NUTREND D. S. je výrobce doplňků stravy a potravinových doplňků pro zvláštní výživu.

Copyright © 2006-2017 NUTREND D. S., a.s. All Rights Reserved. www.nutrend.cztoplist