PREMIUM PROTEIN 50 BAR a její kvality | NUTREND.cz - Oficiální e-shop

800 750 750(8-16 hod.)

Váš košík: 0 0
Menu

PREMIUM PROTEIN 50 BAR a její kvality

PREMIUM PROTEIN 50 BAR a její kvality

Autor: Tuček Michal Datum: 21.10.2019

Protože se začínají objevovat laická srovnání výrobků (potravin nebo doplňků stravy) od autorů různých blogů nebo instagramových účtů, vidíme v tomto směru příležitost seznámit zákazníka nejen s fakty ve výživě, ale také s polopravdami a mýty. Protože lze získat licenci výživového poradce pomoci různých kurzů s počtem pouhých několika desítek vyučovacích hodin, mohou se díky volnosti projevu na internetu objevovat polopravdy a mýty častěji, než by se na první pohled mohlo zdát.

MÝTUS 1: SÓJOVÁ BÍLKOVINA JE NEKVALITNÍ

Pokud se pokusíme srovnat některé typy živočišné bílkoviny (například vejce nebo mléčnou bílkovinu) se sójovou bílkovinou, potom lze v tomto přímém srovnání sójovou bílkovinu považovat za méně „výživnou“ (vhodnější označení než kvalitní). V opačném případě však sójová bílkovina představuje jednu z nejvíce výživných bílkovin (nebo také bílkovinu s nejvyšší biologickou hodnotou) rostlinného původu! Dokonce mezi sportovci často citovaná bílkovina z hrachu nedosahuje takové biologické hodnoty, jaké dosahuje sójová bílkovina. V případě, že by se někdo z čtenářů chtěl v tomto směru dovědět více, může využít tohoto odkazu, kde světová zdravotnická organizace (WHO) interpretuje několik srovnání různých typů bílkoviny. V tabulce 11 na straně 39 je uvedeno skóre aminokyselin korigované na stravitelnost vybraných potravin. Aminokyselinové skóre sójového proteinového izolátu vychází dokonce stejně, jako u hovězí bílkoviny!


MÝTUS 2: KOLAGEN JE NEKVALITNÍ BÍLKOVINA

Ve stejném ohledu, jako v předchozím případě můžeme přistupovat k posuzování kolagenu. V rámci živočišné bílkoviny se jedná skutečně o zdroj s nejnižší biologickou hodnotou, který nenabízí tělu dostatečné množství některých esenciálních aminokyselin. V jeho aminokyselinovém spektru jsou však významněji zastoupené aminokyseliny, které se hojně vyskytují v pojivové tkáni našeho těla. Jako další příklad lze uvést paradox, když výživoví poradci zaměření na fitness doporučují doplňkový příjem aminokyseliny L-argininu a současně zavrhují kolagen, který obsahuje přibližně trojnásobně vyšší množství L-argininu než dobře hodnocená syrovátková bílkovina.


ZDROJE BÍLKOVINY V TYČINCE PREMIUM PROTEIN 50 BAR

Kombinací několika typů bílkoviny může vzniknout celkově zajímavá směs aminokyselin. Kombinace bílkovin je přirozená i pro naši stravu, kde se běžně setkávají zdroje živočišné bílkoviny z různých typů masa, mléčných výrobků nebo vajec a zdroje rostlinné bílkoviny z různých typů příloh. Vhodný poměr použitých potravin může vytvořit bílkovinnou směs, která po stránce biologické hodnoty dokonce významně převyšuje kvalitu samotné mléčné bílkoviny, nebo samotných vajec! Tento fakt by si měli sportovci nebo výživoví poradci uvědomit pokaždé, když usednou ke stolu s vlastním jídlem!

Protože je tyčinka s tak vysokým obsahem bílkoviny, jaký nabízí PREMIUM PROTEIN 50 BAR, velice obtížně vyrobitelná, byla ve složení této tyčinky použita směs několika typů bílkoviny, která celkově nabízí pestrou škálu aminokyselin.

Samotná syrovátková bílkovina také patří mezi nejrychleji stravitelné proteinové zdroje. S ohledem na základní znalosti výživových poradců je tak pochopitelné, že mohou i v tomto směru upřednostňovat produkty s obsahem výhradně syrovátkové bílkoviny. Odborná veřejnost v oblasti výživy ale může podotknout, že toto pravidlo platí pouze v situacích, kdy je syrovátková bílkovina přijímána samostatně! Jakmile je konzumována s jinými složkami stravy, může být rychlost vstřebání významně zpomalena. V případě použití čistě syrovátkové bílkoviny do produktů, jakými jsou proteinové tyčinky, dochází k podobné situaci. Je možné, že by i v tomto případě mohlo dojít u výživových poradců k omylu? Odpověď na tento dotaz můžeme nechat čistě na zákazníkovi samotném…


MÝTUS 3: VYSOKÝ OBSAH VLÁKNINY JE ZA VŠECH OKOLNOSTÍ TO NEJLEPŠÍ

Vláknina je velmi důležitá a není nic neobvyklého, že vlákninu vlivem nevhodného stravovacího vzorce nepřijímáme v dostatečném množství. Její přítomnost ve stravě zajišťuje správnou funkci střev, kdy rozpustná vláknina funguje mimo jiné jako zdroj živin pro důležité střevní bakterie a nerozpustná vláknina zase jako takzvaný kartáč střev. Ve vztahu k odlišným funkcím rozpustné a nerozpustné vlákniny doporučuje odborná veřejnost mezi těmito typy určitý poměr. Ten by měl být 2:1 až 3:1 ve prospěch nerozpustné vlákniny!

Aby nedocházelo k trávicím obtížím, doporučuje se i určitý limit pro vlákninu. Její nadměrný příjem totiž znemožňuje vstřebávání některých minerálních látek, a navíc může způsobovat plynatost, či projímavý účinek, kvůli kterému může dokonce dojít k dalším ztrátám cenných minerálů! Jako vhodné a bohatě dostačující množství vlákniny je považován příjem okolo 25 až 30 gramů za den. Když bychom dodrželi horní hranici, znamenalo by to, že bychom měli v průběhu celého dne pozřít 10 gramů vlákniny rozpustné a 20 gramů vlákniny nerozpustné.

V této souvislosti je překvapující, že se na trhu objevují proteinové tyčinky, které obsahují v jedné porci 20 gramů čistě rozpustné vlákniny! Jejím zdrojem je obecně dobře vnímaný inulin (nebo také rozpustná vláknina z kořene čekanky), který je v menším množství skvělý pro náš trávicí trakt. Platí ale v tomto směru pravidlo, že co je dobré v malém množství, bude ještě lepší v množství velkém? Určitě ne, tedy aspoň pokud máte rádi svoje střeva! (viz odkaz) Pro doplnění informací je vhodné si uvědomit, že další porce rozpustné vlákniny přijímá naše tělo například z ovoce (odkaz), nebo odlišným zdrojem mohou být určité formy mléčných výrobků (galaktooligosacharidy).

Díky tomu, že vláknina je přidružená k sacharidovým složkám, nelze očekávat, že produkty s vysokým obsahem bílkoviny budou disponovat významnějším množstvím vlákniny. Je to jedním z důvodů, proč není v tyčince PREMIUM PROTEIN 50 BAR vláknina přítomna. Zdroje vlákniny, a hlavně její vhodný poměr nabídnou jiné produkty od společnosti Nutrend, stejně tak i další doporučení výživového poradenství, které čerpá informace od renomovaných zdrojů, a nikoliv z pouhých domněnek.


Autor článku: Michal Tůček
product manager NUTREND


Seznam produktů