Proč nepřestávat běhat ani v zimě

Proč nepřestávat běhat ani v zimě

Zima je obdobím, kdy mnoho běžců dává své boty odpočívat do skříně a vytahuje je až na jaře. Jenže to je velká chyba, právě toto období má na běhání svoje kouzlo. Zima je důležitým časem pro přípravu na novou sezónu a také nebudete muset začínat zase od začátku. Ukážeme vám, že i zimní běh si lze zamilovat a mít z něho radost.

Benefity zimního běhání

Výhod zimního běhání je mnoho. Není horko, jste na čerstvém vzduchu, zimní krajina je krásná, málokdy prší a také pokud nejsou extrémní mrazy, tak se dobře dýchá. Toto období ale není určeno na žádné zdolávání rekordů. Po podzimním regeneračním období přichází čas na nabírání vytrvalosti, tedy dlouhých, pomalých kilometrů. Fajn je tyto výběhy spojit například s nějakým výletem.

Zbavte se strašáků

Zapomeňte na předsudky o zimním běhání a nebojte se těchto věcí:

Nachlazení

Běhat se dá po celý rok a věřte, že se nenachladíte, naopak budete zdravější a odolnější. I když toho na sobě nebudete mít moc, tak vám zima bude maximálně jen ze začátku. Jakmile se rozběhnete a v těle vám začne proudit krev, bude vám teplo. Riziko onemocnění hrozí, pokud jste zpocení a stojíte na místě. Tělo velmi rychle vychladne a studený pot je schopný napáchat velké škody. Proto se, pokud možno, nezastavujte a buďte stále v pohybu – v chůzi, skákejte, běhejte na místě, tancujte. Když doběhnete, okamžitě jděte do tepla, do suchého a protahování nechejte také do tepla. Nic se nestane, když ho neuděláte hned po doběhu, stačí to klidně až večer v posteli nebo po sprše.

Oblečení

Mnoho běžců netuší, co v zimě na sebe, a i my jsme s tím ze začátku bojovali. Stále platí pravidlo oblékat se tak, jako by bylo o deset stupňů více. Například, když je na nule, tak se oblékejte jako by bylo stupňů deset. Určitě nedoporučujeme nabalovat se na zimní běhání do péřovek a pletených šálů a čepic, v tom se určitě „upečete“ a běhání vám půjde ztěžka. Celou zimu postačí funkční triko s dlouhým rukávem, tenká větrovka, zateplené legíny, a hlavně doplňky jako je čelenka, čepice, rukavice a teplé delší běžecké ponožky nebo podkolenky. Právě totiž hlavou a končetinami se z těla ztrácí nejvíce tepla, proto jsou velmi důležité.

Nebezpečí pádu a zranění

Ano, někdy zimní podmínky na běh nejsou ideální. Sníh, led, břečka, bláto, to vše může dělat technické problémy i zkušeným běžcům. Pokud se na to daný den necítíte, tak prostě běhat nechoďte. Zlomená noha za jeden výběh nestojí. Na sníh a led jsou skvělé hřebové boty. Jsou to běžecké boty, které mají zespodu zasouvací kovové hřeby, které se i do tvrdého a namrzlého povrchu „zakousnou“ a podrží vás. Výhodou zasouvacích hřebů je to, že komfortně a bezpečně zvládnou přeběh i na silnici a tvrdém povrchu, což u jiných hřebovek může být problém. Pokud si nechcete pořizovat hřebové boty, tak běhat se dá i v nesmecích.

Běhání v čerstvém prašánku se bát nemusíte, pokud víte, že pod ním není led. Není nic příjemnějšího než se proběhnout v napadaném sněhu. Nemusíte k tomu mít ani nic speciálního, postačí běžecké boty s hrubší podrážkou (nejlépe trailové) a také ponožky s příměsí merino vlny. Ta totiž, když se namočí, tak hřeje. Pokud nechcete, aby vám sníh seshora padal do bot, existují na ně speciální návleky, které se velmi jednoduše přichytí přes běžecké boty.

Nezapomínejte kvalitně jíst a pít

Hydratace

Velkou chybou běžců v zimě je nedostatečné přijímání tekutin v chladném období. Když je totiž léto a teplo, tak organismus dává najevo, že tekutiny potřebuje, jenže v zimě tomu tak není. Ale když běháte, tak tělo také potřebuje dostatek tekutin, i když zrovna žádnou žízeň nepociťujete. Ideální je například voda Nartes a také po doběhu si dát drink, který doplní ztracené minerály, dodá vitamíny a pomůže s regenerací, jako například Magnes Life Active Drink.

Výživa

Nezapomínejte po tréninku také jíst. Pokud nemáte možnost si dát doma jídlo, skvělá bude například proteinová tyčinka. Vynikající je novinka Qwizz, která k tomu, že zasytí, dodá živiny a pomůže tělu se dostat po fyzické zátěži zase do formy, také výborně chutná. Moc rádi máme také křupavou veganskou proteinovku Vegan 20% protein Crunchy bar.

Dobrou a rychlou večeří po tréninku je například pečená zelenina s tvarohem. Rádi si ji děláme. Je rychlá, zdravá a chutná výborně. Jak na to? Nakrájejte syrovou oloupanou červenou řepu, mrkev, přidejte růžičkovou kapustu. Vše promíchejte se slunečnicovým olejem a solí. Dejte na plech vystlaný pečícím papírem a na 30 minut dejte péct na 180 stupňů do horkovzdušné trouby. Pak jen přidejte tvaroh a skvělá večeře po tréninku plná vitamínů a bílkovin je na světě!

Nezapomínejte pečovat o svoji pokožku

Chladné počasí a častý pobyt při běhání venku se bohužel negativně projevují na pleti a také na pokožce celého těla a na rukou. Vynikající jsou speciální ochranné a výživné krémy, které na pleti udělají vrstvu, která chrání před vlivy počasí, před mrazem, větrem, vysušováním a dehydratací. Skvělý je například Cold Cream. Pokud venku svítí slunce, nezapomínejte ani v zimě na ochranu proti slunci. Existují krémy, které chrání proti povětrnostním podmínkám a rovnou už v sobě mají silný UV filtr. Na suchou pokožku těla funguje pravidelné mazání po sprše nebo koupeli a na ruce doporučujeme vždy v chladu nosit rukavice a také používat krémy na ruce, a to před výběhem.

Zima je krásné období na běhání ve všech jeho podobách. Udělejte si z ní přítele a užijte si běhání i nyní plnými doušky.

Text: Soňa, Running2.cz

1.1.2013

Dárek k nákupu nad 2 500 Kč

Vyberte si protein ZDARMA

Dárek k nákupu nad 2 500 Kč

Objevte novou produktovou řadu

Objevit
Objevte novou produktovou řadu

Tak trochu jiná bonboinéra

To chci
Tak trochu jiná bonboinéra

Odebírejte náš newsletter

a získejte přehled o aktuálních akcích a novinkách.

Doprava ZDARMA při nákupu nad

Vyberte si dárek ke každému nákupu

Speciální akce každý měsíc

Používáme kvalitní a značkové suroviny

Rychlá expedice vaší objednávky

Nutriční poradenství pro vás

Copyright © 2024 NUTREND D. S., a.s. Všechna práva vyhrazena